Author Topic: IPTV  (Read 1919 times)

IPTV
« on: April 06, 2021, 08:55:22 PM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Jag har en fråga ni som är duktig.Jag har IPTV och installerade plugin Jedi Maker Xtream. Hur man  installerar picon på mina kanaler eller använda skript, och hur den kan installeras med EPG-Importer?  :)

Re: IPTV
« Reply #1 on: April 06, 2021, 10:32:35 PM »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Hejsan

JediMakerXtream fungerar som ett vanligt kanalsök. Fast i IPTV strömmar.
Det betyder att picons och epg måste man lägga till på samma sätt som man gör med vanliga kanaler.

När det är sagt så är epg en ganska smal sak. Som du själv poängterar använder man Pluginet EPG Import.
Jedi skapar en epg källa i det pluginet när du skapar dina favoritlistor.

Öppna EPG Import och med Blå knapp öppnar du källor. Leta reda på den källan som har din iptv levernatörs namn
Markera den med OK knappen och sen märk av  rutan som öppnat sej så at den får en grön hake.

Har du flera så gör du det samma med dom. Sen sparar du med Grön knapp och går tilbaka til huvud fönstret av EPG Import.
Här trykker du på Gul knapp så skall ned laddningen av epg starta. Nu är dette väldigt beroende av hur god din levernatörs EPG källa är.
Som oftast är inte våra Skandinaviska kanaler prioriterade. Det betyder att vi oftast inte får epg på alla kanaler.

Piconer där imot är et sant helvete och få ordning på.

1. Sänd en förfrågant till din IPTV levernatör och fråga om dom har ett picon packet de kan sända dej
2. Ladda hem IPTV piconer från nätet. Linuxsat-support är ett bra ställe och söka på också.
3. Om du har kunnskap nog att använda Dreambox Edit eller E-Channelizer kan du enklet konvertera dina satellit piconer till IPTV

I båda programmen importerar du dina favortlistor som öppnar sej til höger i programmet.
Til vänster har du alla satellit kanaler.

Här får du leta up en staellit kanal som motsvarar din IPTV kanal.
Exemple TV4 HD på satellit motsvarar ju IPTV kanaler som SW-TV4HD eller SE-TV4-HD osv
Då håller man bara CTRL knappen på ditt tangentbord inne sammtidigt som du bara enklet drar satellit kanalen TV4 HD och släpper på din TV4 IPTV Kanal.
Då kopieras piconen sådan att den också fungerar med IPTV.

Kolla denna Video FAQ för EPG Import https://seagen.se/index.php?cat=videogudies
« Last Edit: April 06, 2021, 10:34:52 PM by Administrator »

« Reply #2 on: April 07, 2021, 10:39:12 AM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Tack för information. Jag tittade på video. Jag förstår inte hur jag ska infoga min IPTV-kanal lista från min leverantör på EPG Import plugin.Hur ska jag lägga in på EPG Import plugin att söka kanaler.Jag har E- Channelizer utan licens Har ni pickoner som någon kan skicka här till mig att jag kan ladda att försöka att göra med E- Channelizer.
Hälsningar från mig  till Administrator :)Tack

« Reply #3 on: April 07, 2021, 08:18:31 PM »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Hej

Om du inte har EPG Import installerad så har jag lagt den till så att du kan installera den på din Dreambox.
När du gjort och du har startat om skal du gå tillbaka til JediMakeXtream och skapa om dina Favoriter.
Då vill JMX lägga in dina epg källor i EPG Import och sen kan du följa min guide :)

När det kommer til Picons så måste du fixa dom själv. Det är inte en enda IPTV leverantör som namn ger sina IPTV kanaler lika och samme med adressen til IPTV strömmen.
Men som sagt med E-Channelizer free kan du dra och släppa alla satellit kanaler på den motsvarande IPTV kanalen så blir Picon referansen automatiskt fixad.
Det som är viktigt är när du har gjort jobben klar och skal sända över din kanal list til din Dreambox måste du också haka i rutan. Överför picons :)

Detta är kompliserat och svårt att förstå men övnning gör ju mästare säger dom så testa lite och se är inget som kan gå sönder vettu :)

« Reply #4 on: April 08, 2021, 10:53:29 AM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Hej på dig :)Jag har på min dreambox two  installerad automatisk.Jag har Peter Pan Neverland.Det finns bara att göra konfigurationen du vet du vet bättre än jag. :)Jag har min IPTV favoriter  på     JediMakeXtream plugin.Inga problem på det set,  men jag har inte min lista i Epg- Import som jag skrev till dig igår. Jag ska prova att  installera dina  Epg-Import som  du skickade till mig på Peter Pan Neverland  och testa om det gör att göra. Jag ber om ursäkt för att jag stör dig att skriva så mycket, men jag hoppas jag ska  göra det rätt.Hälsningar från mig :)

« Reply #5 on: April 10, 2021, 06:38:55 PM »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Hejsan

Först och främst så stör du mej inte tycker det är fint att folk frågar nät dom behöver hjälp :)

Att du inte hittar din epg källa låter lite underligt för skulle det vara sådant att din IPTV leverantör inte har en Enigma2 (Dreambox) källa
så skal oavsett JMX skapa en för deg. Så min fråga till dej blir? Har du några källor alls när du trykker på blå knapp i EPG Import?

Kör på med frågor vettu :)

« Reply #6 on: April 11, 2021, 04:12:42 PM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Hej :)
När jag trycker på den blå knappen finns en lista över Rytek General xmltv och många fler kanaler, men jag kan inte hitta min lista någonstans .När jag trycker på den gula knappen och söker efter kanaler hittar andra kanaler men inget på min IPTV.Jag hade på min gamla dreambox 720hd EPG källa, kanske de ändrades till att inte längre ha en EPG.Tack för att du hjälpte mig.Jag kommer att försöka installera XC plugin Player/Bouguets/Downloader by Lululla att testa,kanske den här Jedi Maker plugin fungerar inte bra.Tack för hjälpen om jag kommer att behöva mer hjälp jag ska skriver till dig. :)

« Reply #7 on: April 14, 2021, 06:01:30 PM »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
XC plugin av Lulaull er ett mycket bra plugin så testa det du. Men det är inget fel på Jedi
Är nog bara en inställning som inte är rätt. Hadde det vart en fel i själva pluginet så skal jag lova deg att forumet vore smock fullt av klager ;)

Jag har säkert redan frågat dej om du sett på EPG Import faq videon?
https://seagen.se/index.php?cat=videogudies

Men skal få laga en Video om inställningar i Jedi också

« Reply #8 on: April 28, 2021, 05:52:54 PM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Hej mister expert.  :)Du hade rätt, min IPTV har ingen EPG.Jag vet nu men jag vill  fråga när jag installerade picon  via E- Channelizer på min favorit kanaler och jag skickar picon till min dreambox two, men varför visar det picon till andra kanaler som jag inte har installerat via E- Channelizer Dom blandas helt  med  andra kanaler som inte passar. Jag sparade via E-Channelizer när jag skickar till dreambox two.Är det finns plugin att  fixsa till Peter Pan Neverland eller jag gjorde ett misstag. :) ;Hälsningar från mig mr pinokio :) :)

« Reply #9 on: April 28, 2021, 06:57:24 PM »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Hejsan :)

Då får vi ta en liten kurs i hur piconer fungerar.

En picon visas så fort den hittar en kanal referans. Det kan vara kanalens namn eller referanskod.
När du lägger til dina picons i E-Channelizer och sen sänder dom til din Dreambox så sänder du all picons som finns i din mapp med picons på din dator.
Och har du picons men nanm blandade med picons med referans så kan bli lite hulder om bulder.

För IPTV finns det inte något plugin som kan ladda ned piconer som passar för alla IPTV leverantörer så man måste göra det som du gjort.
Men för Satellit fins ett toppen plugin som jag rekomenderar starkt. Har lagt det till så är bara att installera och enklet och förstå.

« Reply #10 on: April 28, 2021, 08:01:37 PM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Hahaha jag blir galen :)Jag kommer att skriva igen. Jag laddade när en piconer  som heter poolrainbow 220x132 från internet. Dessa pikoner har på Peter Pan-Neverland.Jag installerade piconer  en och en på varje kanal som passar till iptv-kanalerna. Till exempel canal + piconer  som har och  när jag installerade piconer på viasat eller på tv swerige kanaler som har svt1, svt2, tv3,t v4, itd. När jag vill titta på den tyska premiären filmer, det finns från canal+ piconer som jag installerade på canal+ inte på tyska premiären.När jag installerar piconer på satelliter det är ok inga problem.Dom blandar inte med andra kanaler.Jag har bara problem med IPTV .Dom blandar varandra.Jag ska tar bort piconer från dator och prova bara min favoriter. Tack för att du hjälpte min vän ;) :Jag kommer att svettas, men jag måste installera det ordentligt hahaha. >:(Hälsningar från mig.

« Reply #11 on: April 28, 2021, 09:40:23 PM »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile

Problemet med IPTV pikoner är dom använder namn inte referans.

exempel:

Kanalen TV 4 vill ladda en picon som heter tv4.png finns det flera kanaler runt om i världen som heter TV 4 vill alla visa den samma pikonen.
Men använder du E-Channelizer och väljer service referanse i ställe för service name kommer dina angivna pikoner bara att synas på den kanalen du har angitt den för.

Er en jungle detta med IPTV och pikoner ;)

« Reply #12 on: April 30, 2021, 11:38:56 AM »

pinokio

• Newbie
  • *
    • View Profile
Hur vet jag vilka piconer som har referenser Mr expert : :)Måste jag byta något till piconer. Hälsningar från mig. ;)